Beste Shandrick,

Goede vraag: “hoe doe je dat dan: #armoedecool?” Een uitgewerkt plan heb ik niet paraat, maar ik ken de ene helft van de wereldbevolking (die met die xx-chromosomen) vrij aardig en ik kan als marketeer wel een conceptje over de bühne krijgen. Dus ok, Miss Marketing denkt graag met u mee.

 

Laat ik voorop stellen, ik ben geen ervaringsdeskundige, voordat ik daar achteraf gezeik over krijg. Ik woon in Amsterdam Oud-Zuid, schaf regelmatig een compleet nieuwe garderobe aan en ga drie keer per jaar op vakantie. Of armoede cool is, daar weet ik echt niets van, maar wellicht is dat dia-negatief een interessant gegeven, want als we mij en mijn vrinden kunnen overtuigen dan krijgen we de rest ook wel mee.

 

Laat ik beginnen met je wat te vertellen over vrouwen. Je komt van Curaçao begreep ik en daar is het niet anders dan in Enschede of Amsterdam. Vrouwen beslissen, ze beslissen eigenlijk over bijna alles in ieder huishouden, rijk of arm maakt niet uit. Er zijn groeperingen die erg boos worden over wat ik nu ga beweren, maar mannen en vrouwen zijn radicaal verschillend. Ze denken anders en ze beslissen anders. Veel van die gevoelige verschillen tussen man en vrouw komen voort uit het vrouwelijk brein. We zijn ooit geprogrammeerd om ons soort in stand te houden en daarvoor is het voor vrouwen buitengewoon handig om onderdeel uit te maken van een groep, de strategie van het verbinden. De mannelijke strategie is die van het onderscheiden om je kansen maar zo groot mogelijk te maken om bij zoveel mogelijk vrouwen zo veel mogelijk nakomelingen te verwekken. Laten zien dat je de gaafste bent dus. Zo pre-historisch als dit ligt het allemaal niet meer, maar je hoeft niet lang te na te denken om in te zien dat onze wereld van rijker en rijker worden, de zucht van de ene Rolex naar de andere Hummer zijn oorsprong vind in de drang van veel mensen om zich te onderscheiden.

“ARMOEDE GAAT NIET OVER BEZIT EN STATUS, ARMOEDE GAAT OVER DELEN EN JE VERBINDEN”

En daar zit crux, armoede gaat niet over bezit en daarbij behorende status, armoede gaat over delen en je verbinden. En met die verbondenheid daarmee ga jij je oorlog winnen. Het is de verbondenheid tussen mensen die het concept van armoede cool maakt. En als je je idee in eerste instantie verkoopt aan vrouwen dat zit je wel snor. Wat je zei over die bus: een rijke stakker ziet dat feest in Lijn 5 en baalt als een stekker dat ie alleen in zijn leasebak zit. Daar zit de essentie. Je wil daar ook bij horen, je wil in die bus, je verbinden met al die mensen die het gezellig hebben met elkaar. Dus wat jij moet doen is een ‘movement’ beginnen, een toffe club van arme mensen, of mensen die geen zin meer hebben  indienen die alleen maar geld kosten.  In deze club laat je mensen  met elkaar delen en doen omdat ze dat kunnen. Hier gaat het niet over geld of bezit of status, maar simpelweg om het bij elkaar zijn met een bbq- met Lidl-worstjes.

 

In marketing hebben wij het altijd over aspiratie, een van onze favoriete termen om “cool” mee uit te drukken. Voorbeeld: als je iets aan vrouwen van in de veertig wilt verkopen, dan laat je zien dat vrouwen in de dertig er blij mee zijn, omdat je denkt dat vrouwen van veertig graag dertig willen zijn en ze bij die club willen horen, COOL BY ASSOCIATION. (een slecht voorbeeld trouwens, want deze veelgemaakte aanname slaat de plank compleet mis) Maar het idee, komt hier op neer: bouw virtueel een #armoedecool club, waarin je laat zien hoe je met niets heeel veel gezelligheid en verbinding kan maken. Reken maar dat in er dan in Oud-Zuid volop getwitterd wordt over waar die feestjes zijn, want wij gaan ook liever naar een bere gezellige BBQ, dan dat we onze veel te grote garderobe voor de zestiende keer herschikken en ons een muisvinger googelen naar wintersportchalets. Een movement, een club, daar moet je het zoeken en drie keer raden: ‘ik wil er dolgraag bijzijn en ik kom met de bus of tram”  Ik begin vast met duimen dat de GVB Amsterdam, jou inhuurt om hun personeel te inspireren tot klantgeluk.