De laatste tijd struikel ik in de social media en mijn inbox regelmatig over teksten van deze strekking. In mijn ondernemersnetwerk is bijna iedereen onder de hallucinerende invloed van Simon Simeks’ ‘Why’, tot op het bot gedreven om medemensen verlichting te brengen met hun persoonlijke visie of zakelijke dienstverlening.

Vele ZZP-ers transformeren hiermee in rap tempo tot life-, happiness-, food– of business guru: een DTP-er biedt levenslessen, een accountant formuleert droomdoelen. Met een aanstekelijk optimisme, een hoog feel good gehalte, en een overload aan gratis content groeit het segment van inspiratie e-tailers explosief. De Nisandeh Netade’s, Marie Forleo’s, Simone Levie’s en Sean Kim’s zijn slechts een miniscule greep uit de nieuwe guru’s die als paddenstoelen op een mooie herfstdag uit de grond schieten.

Natuurlijk hadden we altijd al de zelfhulpboekafdeling bij de Bruna en beloofden TV-predikanten op primetime het zalige hiernamaals. Maar deze nieuwe guru’s zijn geen halfsofte welzijnswerkers of religieuze fanatici, het zijn gedreven ondernemers die hun business plan toewijden aan de marktbehoefte die is ontstaan door op drift geraakte individuen.

De grote driver achter dit alles is de megatrend van het individualiseren. Zo willen we graag dat onze ontbijtjes zijn afgestemd op onze persoonlijke smaak en proteïne behoefte, maar daarbij ook afgeleverd worden conform ons unieke bioritme. We personaliseren onze jeans, laptop en smartphone tot hysterische kunstprojecten, want laten we reëel zijn: Ik ben het meest bijzonder. Ik ben een uniek mens uitgerust met fantastische gaven en talenten die ik in de pak ‘m beet 84 jaar die ik op deze aarde spendeer naar eer en geweten moet inzetten, om mijn individuele bestaan te rechtvaardigen.

Ga er maar aan staan. Wanneer je wordt geboren in 2020 zal je boxkleed waarschijnlijk afgestemd zijn op jouw eigen cognitieve ontwikkelingslevels en speel jij in je meeste voorleesboekjes zelf de hoofdrol samen met de hologrammen van je vader en moeder Alles is dus afgestemd op mini you you you, maar daar staat wel wat tegenover.

IN DE KOMENDE TWINTIG JAAR WORDT ER WEL VAN JE VERWACHT DAT JE OPGROEIT TOT EEN UNIEK INDIVIDU EN NIET TOT EEN GRIJZE MUIS, MET GEMIDDELDE SMAAK EN EEN LAUW PROFIEL

En hier zo blijkt afgelopen weken uit meerdere onderzoeken, worden jongeren nu al knap onzeker of ronduit depressief van. De arbeidsmarkt bestaat meer en meer uit ondernemers, die zichzelf moeten zien te profileren. Ook al werk je wel in loondienst, dan is het evenzo belangrijk om je werkgever te overtuigen van jouw uitzonderlijke boeket aan talent om een contract voor onbepaalde tijd binnen te kunnen slepen.
beeld

We moeten onze authentieke verhalen in 4 talen laten vertalen en een brandmap maken van onze persoonlijkheid. En daarbij kan iedereen wel wat ondersteuning gebruiken.

En zo zal de markttrend van personal branding de komende decennia uitgroeien tot serious business. De piramide van Maslow staat op zijn kop: marktgroei zit aan de binnenkant van de mens, niet meer aan de buitenkant. Daarom ligt de moderetail nog altijd bewegingsloos op zijn gat, de Nederlandse beautyconsument lijdt permanent aan burn-out verschijnselen. Want individuele identiteit kunnen we nauwelijks meer uiten door middel van merkkleding of een mooie tas.

De last van het individualiseren gecombineerd met de beleveniseconomie maakt dat de nieuwe winkelstraat (of die nu online of offline is) overgenomen zal worden door inspiratie retailers, die dozen met soul searching en kleurrijke tasjes vol zelfvertrouwen verkopen.

Dus de komende jaren sta jij in een oude jurk te shinen op feestjes, want de online meditatiecursus heeft je leven en en passant ook je haar glans gegeven. Marketeers en producenten van materiële zaken zullen dan ook meer en meer op zoek gaan naar mentale verrijking van hun product. Een cursus presenteren bij je frisdrank, een aura-zelftest bij je tandpasta, een guru bij je tuinstoel.

It’s the inside that counts and you better make sure that you are worth it.

No pressure, of course
Goeroe’s genoeg

Mabel Nummerdor