Volgend jaar viert NIMA, het Nederlandse Instituut voor Marketing, haar 50ste verjaardag. Nu zijn de associaties met het fenomeen jubileum ronduit oubollig, denk kleurloze recepties, gouden horloges en herinneringsmunten. Reden te meer om te kiezen voor een blik vooruit met als thema: The Next Fifty. We hebben onszelf hiermee voor een mooie uitdaging gesteld, want alleen al in de komende 5 jaar staan ons meer ingrijpende veranderingen, innovaties en disrupties te wachten, dan zich in de complete geschiedenis van het Nima tot nu toe hebben voorgedaan.

Neem de snelheid waarmee de hoeveelheid data zich tegenwoordig vermenigvuldigt. Eric Schmidt van Google: “EVERY TWO DAYS NOW WE CREATE AS MUCH INFORMATION AS WE DID FROM THE DAWN OF CIVILIZATION UP UNTIL 2003”. De impact van deze big data, maar ook de exponentieel groeiende intelligentie van computers, kantelt het leven van iedere consument en transformeert daarmee het volledige marketing speelveld.

Stedelijk vonnis: Het einde van de product manager  Meer en meer mensen gaan in de toekomst in de stad wonen. Deze trend van urbanisatie minimaliseert letterlijk de leefruimte van mensen: In de stad zullen mensen gaan leven in ‘micro housing’. Kleine mobiele leefruimtes bieden vrijheid en flexibiliteit, maar beperken ook de mogelijkheid om een groot arsenaal aan dingen te bezitten. Producten maken mede daarom plaats voor service georiënteerde oplossingen. In het volgende decennium is één van onze grootste uitdagingen om een leidende rol te spelen in het ontwikkelen van nieuwe circulaire servicegerichte business modellen. Modellen die zowel economische, consumenten en maatschappelijke waarde genereren. Grote kans dat wanneer je 20 jaar geleden in de marketing werkte, je product manager was van een fysiek product zoals tandpasta, luiers, auto’s of boeken. Diezelfde functies heten over 5 jaar: new moms mediator, carshare community manager, of  mobile story provider. Wees bereid om afscheid te nemen van de good-old productmanager, vanaf 2025 slechts terug te vinden in uw locale museum.

De opkomst van de ‘Growth Hacker’  Waar in het verleden marketingprofessionals nog vanuit verschillende disciplines afkomstig waren, zal in de nabije toekomst het grootste deel afkomstig zijn van een technische universiteit. Recent is er een nieuwe VP geboren: De ‘growth hacker’, een functie die voor het eerst werd gespot bij Airbnb en Spotify. Deze nieuwe marketeer sleutelt aan trajecten en tactieken om hun (vooral online) business te laten groeien via analyse, optimalisering en het real-time aanpassen van het bedrijfsmodel. Een succesvolle ‘growth hacker’ is zowel marketeer, als codeur en analyst.* Simpelweg grote sommen geld uitgeven aan enorme media campagnes en advertenties is niet langer de enige weg naar succes. Het motto van een ‘growth hacker’ is: Eerst groei, dan budget. Hierdoor krijgt de marketeer de touwtjes weer in handen en zal de marketingafdeling ontsnappen aan het imago van kostenpost.

Merk Futuristen  Er zijn futuristen die beweren dat we dichtbij onsterfelijkheid zijn. We zullen onze ziel downloaden en onze tijdelijke lichamen inwisselen voor mechanische onderdelen met 3D geprinte organen. Kansen voor nieuwe bedrijven komen en gaan in hoog tempo. Trendwatching en het verkennen van toekomstige mogelijkheden zullen een grote rol gaan spelen in ons beroep. De snelheid waarmee we leven tast de product lifecycle aan. Een manier om die hyper geaccelereerde lifecycle manageble te houden is  door een uitgewerkte toekomstvisie te integreren  in de  innovatie-, communicatie- en marketingstrategie. Trendwatching wordt daarmee een cruciaal onderdeel van ons marketing vak.

Met een beetje fysiek geluk maak jij in 2066 ook nog onderdeel uit van de marketing community (als deze nog bestaat), immers we leven langer en pensioenen zijn onbetaalbaar geworden voor de miljoenen bejaarden. Hoewel angst en onrust onderdeel uitmaken van onze bipolaire samenleving, zeker deze week (Parijs red.), pleit ik voor een optimistische kijk. Het is onze taak om een positief beeld van de toekomst te scheppen zodat deze ook verwezenlijkt kan worden. Laten we daarom open staan voor de ontelbare mogelijkheden die de toekomst biedt. Naast dat we onze kennis vergroten op het gebied van technische innovaties, ‘growth hacking’ en future trends, is de basis van het marketingvak, om menselijke behoeften en verbindingen centraal te stellen in onze business en ons te baseren op de competenties empathie, creativiteit en compassie.

Mabel Nummerdor, Board Member NIMA