Met een klein huppeltje verliet ik de trein op Eindhoven Centraal.  De Dutch Design Week; Neerlands “makers’” trots, één grote bundeling van creativiteit, sensitiviteit en nieuwe afslagen voor de toekomst. Al jaren ben ik pleitbezorger voor het bezoeken van de Huishoudbeurs, voeg daar maar met een gerust hart de Dutch Design Week aan toe , op het moment dat je ook maar iets met marketing/media/content/innovatie te maken hebt. Mocht het je niet meer lukken om morgen nog te gaan, hier deel 1 van mijn DDW16 Top 10, met daarbij de aanmerking dat ik lang niet alles heb gezien.

10) Roots

Het afgelopen jaar heb ik veel trends gesignaleerd die duiden op Uprootedness. Ontworteling: het gebrek aan grip, aan voedsel om te groeien en aan vaste grond.  Daarnaast was ik persoonlijk ook nog al in de ban van wortels. Toen ik het vloerkleed van plantenwortels, een ontwerp van Diana Scherer, in real life zag, vond ik het adembenemend mooi. Uiteraard is het concept gebaseerd op een sustainability en ecologische gedachte, maar de symboliek van wortels om op te staan, vond ik zo waar nog krachtiger. Het vertelt:”Ware groei is niet zo zeer af te meten aan mooie bloemen waar bijen om zoemen wiens kleuren staan te paraderen op hoog zomerse dagen, ware groei, die groei  die pijn doet in je benen in de nacht, die  speelt zich ondergronds af zonder pracht en praal. Hoe gaan merken en organisaties ontwikkelen om deze groei te ondersteunen.

interwovenbw

9,8) Play Play

Bij de graduates waren er een aantal “play concepten” twee sprongen eruit. In oorlogsgebied kunnen kinderen niet buitenspelen, een speeltuin  is vaak te ver weg  gelegen van schuilkelders. Snir Gedasi ontwikkelde een playfield met daaraan gekoppeld een schuilplaats van buizen die bescherming biedt bij onverwachte bombardementen: Safe Ground. Hannah van Luttervelt nam ook die vermaledijde oorlog als uitgangspunt: Toys for boys, zachte knuffelige speelgoeditems, alleen dit keer geen schattig schaap, maar een replica van de nucleaire bom die op Heroshima viel.

www.hannahvanluttervelt.nl

www.snir.gedasi.com

 

safegroundbw

 

7) Home Control Kit

In een aparte sectie in het Veemgebouw, worden de consequenties van The Internet Of Things onder de loep genomen. Wat als je koelkast je verjaardag weet? Wie bezit al die data en wat gebebeurt er mee? Als voorbeeld werd The Home Control Kit gepresenteerd; een interace waarop het exacte gedrag van alle familieleden wordt geregistreerd: wie heeft zijn taken volbracht ? Wie heeft er gezond gegeten vandaag? en wie was de hele dag mopperig (facial recognition)? Sinterklaas hoeft dergelijke data alleen maar te hacken om een goed beeld te hebben van het gedrag van de Nederlandse kindertjes

www.justhings.org

homeckbw

6) The Wild Sound Hunter

Kun je je die dame nog herinneren die Pharell Williams wegblies met de natuurgeluiden in haar song. De Wild Sound Hunter doet iets soortgelijks, hij nodigt ons uit om te luisteren naar de natuurlijke geluiden om ons heen. Het is een set van tools die ons in staat stelt  ons gehoor op nieuw te ontwikkelen. De herwaardering van stilte…

lucandreabaraldi.com

Design with your heart is een van de visuele thema’s van DDW16. Alles wat je ziet zijn kleine signalen die duiden op trends. Bij alles wat je ziet kun je jezelf de vraag stellen? Over welke consumentenbehoefte gaat dit? Welke values straalt het uit en wat gebeurt er als ik dit toepas op mijn eigen business.